Memulihkan luka bersalin dengan SEGERA

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :) Harap semua baik dan sihat-sihat selalu... Sebelum ni saya dah share pengalaman saya bersalin secara paksa iaitu kena induce pada minggu ke-40. Boleh baca di SINI. Kali ni, nak share pulak kisah saya dalam berpantang yang boleh dikatakan lebih mencabar daripada anak sulung dahulu. Yang penting saya nak memulihkan luka bersalin dengan segera.



Saya bersalin secara induce dan divakum serta episiotomy (dipotong tepi). Masa anak pertama pun begitu juga. Tapi mungkin kali ini, jahitan saya lebih banyak (mungkin) sebab saya rasa lebih sakit dan lebih sukar untuk berjalan berbanding semasa anak pertama dulu. 

Saya tak makan apa-apa jamu sebaik sahaja selepas bersalin kerana pemakanan jamu bermula pada hari ke-4. Jadi saya mulakan dengan Set Berpantang Shaklee yang terdiri daripada Zink Kompleks, ESP, Vitalea, Ostematrix, Vitamin C dan Vitamin B Compleks. Memang bagus tau Set Berpantang Shaklee ni sebab tidak akan memberi sebarang kesan ke atas bayi.

Walaubagaimana pun, pada hari ke-4 itu juga, saya membawa bayi saya untuk check-up kerana kelihatan wajahnya kekuningan. Masa tu pun dah petang... Ujian darah dijalankan. Lama rupanya nak tunggu result darah untuk jaundice ni... Dalam pukul 5 lebih (klinik pun dah nak tutup, sesetengah staff nurse pun dah balik kecuali yang berkhidmat dengan doktor yang bertugas merawat bayi saya). 

Tengok-tengok keputusan darah untuk jaundice bayi saya sangat-sangat tinggi iaitu 296. Waaaa.... ni confirm kena admit. Memang betul, selepas berjumpa doktor, saya dikehendaki check-in semula ke hospital. Bayi saya terpaksa menjalani rawatan double phototherapy. Allahuakhbar, tak best betul masuk hospital dengan keadaan saya yang sangat kesakitan kerana luka jahitan yang teruk :'( Masa tu dah Isnin petang.

Saya minta suami pulang ke rumah (mujur rumah dekat) untuk mengambil baju, barang-barang keperluan serta tidak dilupa Set Berpantang Shaklee saya kerana keadaan bayi yang kuning tidak berapa sesuai untuk mengambil jamu lagi... Jadi semasa berada di hospital, demi menurunkan demam kuning bayi saya, saya harus menghasilkan susu badan dengan banyaknya. Memang kesemua suppleman Shaklee tidak saya tinggalkan. Untuk mempercepatkan penyembuhan luka, saya makan 2 biji Zink Kompleks setiap hari.

Setelah 3 hari setengah berada di hospital, hari Khamis, setelah bayi saya mengalami penurunan bacaan kuning sehingga 143, barulah kami dibenarkan pulang. Memang setelah pulang daripada hospital, saya tak sentuh langsung jamu kerana bimbangkan keadaan bayi saya. Pengambilan supplemen Shaklee memang sangat konsisten kerana supplemen ini adalah supplemen semulajadi dan sangat selamat serta tidak memberi kesan buruk kepada bayi melainkan memberi lebih banyak manfaat kepada bayi :)

Walaupun hampir sebulan berpantang saya masih belum menyentuh jamu. Apabila bayi saya semakin stabil, barulah saya mulakan rawatan berasaskan jamu seiring dengan pengambilan supplemen Shaklee. Pada hari ke-32, saya ke klinik kesihatan untuk mendapatkan immunisasi sebulan bagi bayi saya. 

Tak sangka saya juga akan dicheck dalam lawatan ini. HB, urin saya sangat ok. Rahim juga telah mengecut dengan baik. Malah jahitan saya juga telah baik. Nurse pun terkejut kerana jahitan telah pulih sepenuhnya dalam tempoh yang pantas (orang yang divakum, jahitannya lebih banyak). Alhamdulillah syukur dan bahagia sangat... Sebab masa berpantang ini, saya terpaksa juga membuat kerja-kerja ringan terutama dalam menguruskan anak sulung dan bayi saya. 

Alhamdulillah dengan ikhtiar pengambilan Zink Kompleks luka memang akan cepat sembuh. Selain itu, pengambilan vitamin-vitamin lain membantu ibu untuk kekal bertenaga dan WARAS dalam menjalani proses penyusuan dan menguruskan rutin seharian terutamanya bagi ibu-ibu yang berpantang sendiri. 

Apa-apa pun, kita berikhtiar dan selebihnya berserah kepada Allah :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


ID: 1112978
Kind Hearty Enterprise

Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
0 Komentar